söndag 16 september 2012

Paj och paj igen

Igår blev jag så väldigt sugen på paj till lunch. En kompis till mig skröt så med sin "fantastiskt gooooda kycklingpaj" som han hade lagat häromdagen och det gjorde mig pajsugen. Först tänkte jag köttfärspaj, sen kanske kycklingpaj, men orkade inte åka till affären utan bestämde mig för att ta det som fanns hemma. Så det blev en bacon- och champinjonpaj. Hade i lite strimlaad vitkål också. Supergott! Ska definitivt laga paj lite oftare!

Använde det här receptet på pajdeg:


Pajskal på Mandelmjöl

3 dl Mandelmjöl

50 gr kylskåpskallt Smör

1 msk Fiberhusk

1 krm Havssalt

1 Ekologiskt Ägg

Skär smöret i små tärningar. Häll mandelmjöl, fiberhusk och salt i en bunke. Lägg ner smörtärningarna och knäck i ägget.

Blanda samman degen en minut med elvisp, tills smöret har arbetats in. Bred ut smeten med hjälp av en slickepott i en smord pajform med löstagbar kant.

För att få pajskalet riktigt jämnt, lägg plastfilm över formen och pressa med fingrarna ut degen över botten och upp mot kanten. Jämna till degkanten runtom med tummen.

Ställ in i formen i kylen att stelna i 30 minuter, så sjunker den inte ihop under gräddningen.

Ta bort plasten och förgrädda skalet i 5 min på 200°.

Lägg i valfri fyllning

Grädda i 30-40 min på 175°. Låt svalna en stund i formen innan pajen skärs upp i bitar.

 
Som vanligt kommer jag inte ihåg var jag hittat receptet från början.... Men det blev supergott!
Improviserade lite med fyllningen. Stekte hackad lök, strimlat bacon och champinjoner. I slutet av stekningen la jag i strimlad vitkål och lät den steka med en stund. Sen hällde jag på en skvätt vispgrädde och smakade av med peppar. När det "kokat ihop" lite blandade jag i riven ost som fick smälta ihop med såsen. På så sätt blev den lite tjockare och mer som en stuvning. I med röran i pajskalet och in ugnen en stund till. Klart!

Pajen fick med beröm godkänt av icke lchf-ätande lunchsällskap. Fick t.o.m. kommentaren att pajskalet var godare än vanligt pajskal!

Pajdegen funkar fint till efterrättspajer också. Ev. kan man utesluta saltet. Jag testade på kvällen att använda samma recept till smulpaj. Inget salt, men tillsatte Ica Stevia strö för att få degen mer efterrättslik. Det funkade bra, blev inte precis som "vanlig" smuldeg, men det blev gott. Jag tror att det skulle bli toppenbra om man gör en "traditionell" paj med pajskal och fruktfyllning.
Jag hade rabarber i min paj. Dels för att jag hade rabarber i frysen, dels för att jag gillar rabarber. Dessutom är rabarber bra för det innehåller inte så mycket kolhydrater, runt 5%. Kräver ju lite sötning, men Ica Stevia strö är verkligen bra tycker jag! Bara att använda i precis samma mängd som strösocker. Såklart är det dyrt, men man använder det ju inte så ofta. Efterrätter och fika är ju inte toppen för oss som vill viktminska, inte ens lchf-varianter.... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar