onsdag 24 oktober 2012

BMI?

Idag var jag och fick ett nytt preventivmedel utskrivet. Kanske inte är nåt man ska dela på det här sättet egentligen, men det hör liksom ihop med det jag vill skriva senare. Fick träffa en trevlig barnmorska som heter Erika. Jag hade egentligen bestämt mig i förväg för vad jag ville ha så besöket tog inte så lång tid. Men jag fick mitt blodtryck kollat, tydligen är det bra och inte för lågt. Kanske kan det växla, men jag var säker på att jag hade lågt blodtryck. Såklart skulle dom ha en vikt också. Kändes lite sådär att kliva på vågen, var livrädd för att jag skulle ha gått upp. Har ju inte vägt mig på sju veckor! Nu är det ju inte säkert att alla vågar visar likadant. Dessutom vägde jag mig med kläder och hade ätit frukost (brukar ju väga mig direkt på morgonen, utan kläder och innan frukost). Men på dom här sju veckorna hade jag gått ner 1,5 kg. Räkna bort lite kläder och lite mat i magen så kanske det är ungefär 2 kg. Inte mycket va? På SJU veckor... Men jag hade i alla fall inte gått upp. Och jag vet ju vad det beror på. Man kan inte äta massa "extra", grädde, muffins, hallon, och räkna med att rasa i vikt. I vilket fall som helst så sa barnmorskan att mitt BMI låg på 25, vilket ju är "normalvikt". Men om jag räknat rätt så är det några decimaler ÖVER 25...

Nu gäller det bara att jag bestämmer mig för hur jag ska gå vidare. Antingen ska jag fortsätta som nu, tillåta mig att äta allt jag är sugen på, eller så ska jag skärpa till mig och äta striktare. Jag äter ju inga kolhydratsbomber nu heller, är ju bara sugen på ost, hallon med grädde, LCHF-muffins och sånt. Men om jag plockar bort allt onödigt borde det ju gå snabbare. Sen är bara fråga om det är värt det. Jag skulle ju kunna nöja mig som det är nu. Fast egentligen vill jag gå ner 6-7 kg till. Svårt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar