torsdag 26 april 2012

Bra korv, smaskig lunch och hälsotillstånd

Det blir mycket kanske inte så spännande informaiton i den här bloggen. Som vad jag äter, handlar och annat. Men just nu upptas ju stor del av mitt liv åt min kostomläggning och min förhoppningsvis kommande viktnedgång. Tänk om det om några månader i stället står om min viktuppgång, då får jag ju skämmas...

Idag var jag en sväng till vår lilla lokala Konsumbutik. Behövde köpa lite grönsaker, ägg och sånt. Hittade några tjocka grillkorvar från en lokal leverantör som bara innehåller 1% kolhydrater! Perfekt! Ibland är det ju enkelt att bara slänga en korv på grillen. Dyra var dom såklart, 29.90 för två korvar. Men vad gör det? ;) 99% köttinehåll enligt innehållsdeklarationen. Fast jag är ju mest intresserad av kolhydraterna.
Köpte lite vitlökssalami också. Tänk en bit Brieost inrullad i en skiva salami när man blir sugen. MUMS! :) Just nu är jag dock inte alls sugen, har precis smaskat i mig lunch bestående av grillad ryggbiff med grönsallad och vitlökssås. Också mums! Vitlök innehåller ju mycket kolhydrater per 100 g men man använder så lite så det funkar ju. Mätt och belåten njuter jag nu av en kopp kaffe framför datorn.

Det enda som fortfarande bekymrar mig lite är mitt blodtryck. Får yrselattacker i princip varje dag, ibland flera gånger om dagen. Det gäller att jag tänker mig för så att jag inte reser mig upp för hastigt när jag suttit ner. Var på en inte så rolig tarmundersökning häromdagen med anledning av min krånglande mage (som ju känns bättre nu). Visste vad som väntade så jag var lite lagom uppstressad. Inte världens roligaste att få en slang upptryckt där bak... I vilket fall som helst så kollade dom mitt blodtryck precis innan undersökningen började och då låg det på 127/65. Det är ju jättebra, men då ska man tänka på att det var i uppstressat tillstånd. Har säkert rejält mycket lägre i vanliga fall.
Men på det hela känner jag mig mycket piggare och mer välmående nu än innan jag började med LCHF. Har under en längre tid känt mig hängig, trött och haft ont här och var. Sånt tär ju på psyket så jag har nog varit på gränsen till utbränd. Eller så var jag över gränsen och det var därför jag mådde dåligt. Stress och utbrändhet finns det ju gott om nu för tiden. Men det känns som att det vänt nu, känner mig gladare och mår mycket bättre. Sen om det beror på kosten eller på att jag varit sjukskriven ett tag spelar ju mindre roll. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar