måndag 16 april 2012

Ny blogg, nya tag

Bestämde mig för att starta den här bloggen för att ha ett ställe där jag bara kan skriva om min vikt och hälsa. Började skriva lite i en annan blogg, Livet på landet. Sammanfattning av det som är skrivet där är väl att jag behöver gå ner i vikt. Vägde in mig i tisdags, alltså snart en vecka sen, och det var KATASTROF!
Började redan ett par dagar innan, alltså på söndagen, att äta enligt LCHF. Jag slarvar lite, för om man ska följa strikt så ska man ju helt undvika e-nummer och tillsatser. Men jag begränsar mitt intag av kolhydrater och äter mig mätt på fett och proteiner.
Tänkte väga mig på fredag, då är det 10 dagar sen jag vägde mig förra gången. Det värsta vore ju om jag gått UPP...

Lite orolig är jag för mitt blodtryck. Jag har alltid haft lågt blodtryck men väldigt sällan känt av det. Men idag fick jag en sån riktig "lågtryckskänning". Var tvungen att ligga ner med fötterna högt och försöka äta lite för att få igång det igen. Nu känns det bättre. Men jag har ju hört att LCHF kan sänka blodtrycket, vilket i mitt fall verkligen inte behövs.

Ibland är det lite svårt att komma på vad jag ska äta. Särskilt till frukost. Man blir rätt trött på ägg och omelett. Vet att en del äter hallon med grädde eller turkisk youghurt på morgonen, men vet inte om jag vågar satsa på så pass många kolhydrater redan på morgonen.

Ja, vi får väl se hur det blir med min diet. Jag är i alla fall nästan aldrig riktigt hungrig, om jag inte slarvat med nåt mål, och jag får ju god mat. Idag till lunch åt jag t.ex. lax i ugn med fetaost och creme fraiche. Till det hade jag "blomkålsris" som väl egentligen helt enkelt är riven, kokt blomkål. Riktigt gott var det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar