fredag 27 april 2012

Skönhetshets och kroppsfixering

Fredag igen. Otroligt så fort veckorna går! Jag hade ju bestämt mig för att väga mig varannan vecka, men eftersom jag är" karaktärssvag" så är ju ett sånt löfte ingen garanti. Följdaktligen klev jag på vågen i morse, mot min egen vilja. Såklart fanns det inga förhoppningar om att upprepa förra vägningens resultat. Jag var, precis som förra veckan, mest orolig för att jag skulle ha gått UPP. Vågen visade dock 0,3 kg minus. Det är nog en mer normal viktnedgång med den här kosten. Sen vill man ju såklart att det ska gå SNABBT. Men som jag försöker intala mig själv, och som jag sa till min man, "det är bättre att gå ner 0,3 kg och vara mätt och må bra än att gå ner 1 kg och vara hungrig och trött". Sammanlagt har jag ju gått ner 3,8 kg på 17 dagar, inte fy skam! Då har jag ju fått en massa god mat och inte behövt vara hungrig. Mitt mål är att jag nästa sommar ska kunna gå på stranden i badkläder utan att behöva känna mig obekväm. Jag höll på att skriva utan att skämmas, men det kändes fel. Oftast bryr sig ju andra människor väldigt mycket mindre om hur man ser ut än vad man tror. Jag skulle t.ex aldrig reagera på en överviktig person i bikini eller badbyxor, men det kanske beror på att jag är överviktig själv. Det där med att skämmas är något som vi fått inplanterat i våra huvuden, mycket tror jag kommer från alla överdrivna skönhetsideal som vi blir överösta med dagligen. Jag hoppas att mina flickor kommer att bli så starka att dom kan stå emot "skönhetshetsen" och "kroppsfixeringen" och få en sund syn på sig själva och sin kropp. Jag är säker på att dom har en grundtrygghet som ska hjälpa dom i livet. Dom vet att dom har en mamma och en pappa som älskar dom och som tycker att dom är finast och duktigast i världen. Vi försöker uppmuntra dom så mycket vi kan. Sen tappar man såklart tålamodet ibland, särskilt när dom kommer in i sina trotsperioder. Det blir ju dubbelt upp av allt med tvilllingar...

Nu ska jag äta lite frukost. Har redan klarat av "uppvakningskoppen" med kaffe. ;)

Ha en fin dag! Och låt ingen säga åt dig hur du borde vara. Du är du och du duger fint! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar