onsdag 16 maj 2012

Matinköp är rena glädjen nu!

Idag har jag varit och storhandlat inför långhelgen. Fast det känns som att kylen är full för det mesta nu för tiden. Det enda som är slut allt som oftast är mjölken och det är jag HELT oskyldig till. Hittade billig Brieost så jag passade på att köpa på mig ett lager. Den har ju alltid bra hållbarhet. Annars blev det det vanliga. Jag tycker mig har märkt att övriga familjen äter lite, lite mindre potatis, pasta och bröd nu. Inte på något sätt att dom utesluter det, men dom väljer gärna att ta lite mer grönsaker som det ju alltid finns gott om här hemma. Ja, undantaget lilla T då som fortfarande totalvägrar allt vad grönsaker heter. Hon är kinkig med det mesta. Går inte att lura henne med dipsås till morötterna t.ex. för hon äter BARA gräddsås, ingen annan sås. Men i vilket fall som helst så är kylen välfylld med gott kött att grilla, köttfärs, goda ostar, grädde, creme fraiche och massor av grönsaker. Där finns också den härliga lokala tjocka gillkorven med endast 1% kolhydrater och såklart mjölk till barnen. Det är kul att handla! Och jag har nog aldrig ätit så mycket grönsaker som jag gör nu. Då har jag ändå alltid gillat grönsaker i alla former, har t.o.m varit vegetarian i flera omgångar.

Till lunch idag blev det lax. Lagade den i ugnen med en röra av fetaost, creme fraiche och basilika på. Var lite lat och orkade inte göra blomkålsris så jag la helt enkelt blomkålsbuketterna runt omkring laxen och lät dom följa med in i ugnen. Det blev riktigt gott! Jag är ju en fiskälskare, framför allt gillar jag lax i alla former. Ja, utom gravad lax då, det har jag verkligen svårt för! Rökt lax, både kallrökt och varmrökt, är ju som godis.. ;) All fisk är mumsfilibabba! Tyvärr delar inte min familj riktigt den passionen heller. Barnen vill helst ha hemska fiskpinnar och maken kan på sin höjd äta torskfilé och rökt lax.
Till middag blev det en sallad från Maxis salladsbar. Det är härligt när man själv kan plocka ihop dom ingredienser som passar en och som man tycker om. Ren lathet naturligtvis, kunde ju lika gärna ha gjort en sallad själv.. ;)

Det är ju bara onsdag idag, men jag börjar redan tänka lite på fredagsvägningen. Det är samma skräck varje vecka. Kanske släpper det lite senare när jag har gått ner lite mer och inte känner samma press. Spännande att jag skrev "när" och inte "om"...

Jag är i alla fall väldigt stolt över att jag inte ätit några sötsaker alls på 5 veckor! Det trodde jag aldrig att jag skulle klara! Men blir jag sugen på något så är det en bit ost eller lite hallon. Eller varför inte isbergssallad som är så underbart krispigt och gott!

2 kommentarer:

  1. Åååå, nu blev jag faktiskt sugen på isbergssallad, det är det mest fuörunderliga med lchf, jag blir inte sugen på kakor eller snickers längre utan isbergssallad ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det konstigt! Just isbergssallad kan jag äta nästan hur mycket som helst utan att tröttna. Tänk så mycket bättre det är att bli sugen på det än på kakor och snickers. :)

      Radera