fredag 1 juni 2012

Vägning och rabarberkaka

Fredag igen. Tiden går FORT! Tänk om viktnedgången gick lika fort... Som vanligt smög jag ur sängen en kvart tidigare för att klara av vägningen i lugn och ro. Efter förra veckans bakslag med plus på vågen var det extra nervöst. Men den här veckan blev det ett minus på vågen igen. -0,9 kg. Eftersom jag ju hade +0,6 kg förra veckan så är det ynkliga -0,3 kg på två veckor. Om det kändes som att det skulle ta tid innan så är det ju ingenting mot hur det känns nu. Det är svårt att se att jag ändå gått ner 6,7 kg på drygt 7 veckor.

Bara för att det skulle vara synd om jag går ner lite snabbare så blev det rabarberkaka/paj idag. Rabarber är inte så kolhydratrikt, men man äter ju lite annat till. Gjorde en "smuldeg" på smör, stevia strö och mandelmjöl. Det blev gott, men lite mer som en mjuk kaka än en paj. Lite vispad grädde på och det var inga problem att klämma i sig ett par stora bitar. Tyvärr vet jag ju att förra gången jag åt mycket kaka, trots att den var LCHF-anpassad, så gick jag upp i vikt. Men jag ville ju kunna bjuda mina fikagäster på nåt gott och gärna kunna smaka själv någon gång. Alla vuxna gillade kakan. Ebba smakade, men tyckte att den var för sur. Rabarber är ju lite syrligt, hade ändå sötat med Stevia strö från Ica. Det är lätt att dosera för man använder lika mycket som man skulle ha tagit om man haft vanligt socker. 1 dl strösocker= 1 dl Ica Stvia strö.

Ok, nu är det väl snart dags för det obligatoriska fredagsmyset. Fast jag tror jag är rätt nöjd efter all  kaka. ;)

Trevlig helg! :)

5 kommentarer:

  1. Hallåååååå, hur gick det då???
    :D

    SvaraRadera
  2. Jag redigerade lite i inlägget, kanske var därför det inte blev rätt. -0,9 den här veckan. Men bara -0,3 på två veckor eftersom jag hade plus förra veckan....

    SvaraRadera
  3. Måste ha varit något fel när jag skickade min kommentar förut såg bara dina tre första meningar...Typ ;)
    Men det var ju fantastiskt härligt att du gått ner igen, grattis :)

    SvaraRadera
  4. .... och nu såg jag inte din kommentar, hahaha det här blir en never ending story ;)

    SvaraRadera
  5. Japp. :)
    Det är skönt att det går åt rätt håll igen. Hoppas det håller i sig. Hur går det för dig?

    SvaraRadera